PLANET X FX | creative visual effects

Projects

    • Bankier van het Verzet  2018
      [In productie] Speelfilm
    • Gek van Oranje  2018
      [In productie] Speelfilm
    • Doris  2017
      [In productie] Speelfilm
    • A Gentle Creature  2017
      Speelfilm
    • Storm: Letters van Vuur  2017
      Speelfim
    • Speelfilm
    • Speelfilm
    • Speelfilm
    • Het Verlangen  2017
      Speelfilm
    • De Premier  2017
      Speelfilm
    • Layla M  2016
      Speelfilm
    • Toen Mijn Vader een Struik Werd  2016
      Speelfilm
    • Code M  2015
      Speelfilm
    • Speelfilm
    • Speelfilm
    • Documentaire
    • Borgman  2013
      Speelfilm
    • Speelfilm
    • Matterhorn  2013
      Telefilm
    • Exit  2013
      Telefilm
    • Speelfilm
    • Oom Henk  2012
      Telefilm
    • Speelfilm
    • Speelfilm
    • Speelfilm
    • Pizza Maffia  2011
      Speelfilm
    • Schemer  2010
      Speelfilm
    • Korte animatiefilm
    • Speelfilm
    • Speelfilm
    • Speelfilm
    • De ondergang van De Imhoff  2018
      [In productie] Documentaire
    • Klem  2016
      Psychologische thriller
    • Toren C 6  2016
      Komedieserie
    • A'DAM - E.V.A. 3  2016
      Dramaserie
    • Overspel 3  2015
      Psychologische thriller
    • Undercover  2015
      Telefilm
    • Dramaserie, 8 afleveringen
    • Toren C 1-5  2014
      Komedieserie
    • Overspel 2  2013
      Psychologische thriller, 10 afleveringen
    • Dramaserie, 7 delen, NTR
    • Jeugdserie, 13 afleveringen
    • Overspel  2011
      Psychologische thriller, 12 afleveringen
    • NOFF 2010  2010
      Viral Nederlands Online Film Festival
    • Kwik-Fit  2006
      Internet commercial
    • Caro Emerald - The Ghost of You  2017
      [In productie] Videoclip
    • Toen Mijn Vader een Struik Werd  2016
      Speelfilm
    • Titelontwerp
    • Titelontwerp
    • Ventoux  2015
      Titelontwerp
    • Kidnep  2015
      Titelontwerp
    • Titelontwerp
    • Documentaire
    • De Prooi  2013
      Leader voor dramaserie, 3 afleveringen
    • Het Diner  2013
      Titelontwerp
    • Titelontwerp
    • Videoclip
    • Achtergrondprojecties
    • In depth article on on-set graphics

Taal selectie

NL | EN

Feature films

Het Diner

2013  Eyeworks Film & TV Drama, regie Menno Meyjes

In 'Het Diner', naar de bestseller van Herman Koch, gaan twee echtparen een avond uit eten in een restaurant. Ze praten over alledaagse dingen, dingen waar mensen tijdens etentjes over praten: werk, de laatste films, de oorlog in Irak, vakantieplannen, et cetera. Maar ondertussen vermijden ze waar ze het eigenlijk over moeten hebben: hun kinderen. Die hebben namelijk iets verschrikkelijks op hun geweten wat hun toekomst kan verwoesten...

De titelsequentie bestaat uit twee delen. We beginnen in het blauw. Dit verwijst naar de inmiddels iconische boekomslag van Herman Koch’s roman. Wanneer we bij de titel aankomen – eveneens gelijk aan de boektypografie – duiken we, visueel letterlijk, de film in. Waar de typografie in het eerste deel nog statisch is, wordt deze nu dynamisch.

We maken in het tweede deel gebruik van een typografie die de look & feel heeft van de menukaart van een modern restaurant. Als lettertype hiervoor werd voor de Trio Grotesk gekozen. Trio Grotesk is een interpretatie op een lettertype uit de jaren ‘20/’30. De oorspronkelijke ‘Trio Grotesk’ is van Nederlandse afkomst en werd door de beroemde ontwerper Piet Zwart veelvuldig gebruikt.

Ondanks zijn Nederlandse oorsprong, past dit lettertype in een traditie waarin ook het bekende Amerikaanse lettertype Copperplate zijn oorsprong kent (gebruikt bij de titels voor bijvoorbeeld de film 'Panic Room'). Ze ademen dezelfde sfeer en karakter, waarbij de Trio Grotesk subtieler is qua vorm. Juist het aspect dat het een jaren ‘20/’30 lettertype is, laat de letters erg goed passen bij de vormen van de letters van het logo ‘Het Diner’, maar sluit ook goed aan op de film.

Terwijl de camera langs de lege tafels zweeft, door het nog lege restaurant waar de voorbereidingen voor de avond bezig zijn, verschijnen de namen van de acteurs stuk voor stuk boven een tafel. Vanaf de tafels waar het drama zich die avond zal gaan afspelen, 'kijken' de titels je aan, als ware het geesten. Ze zijn er, maar ook weer niet. De personages zijn allemaal met elkaar in hetzelfde restaurant, maar hebben allemaal een eigen agenda. Met dit titelontwerp wordt op subtiele wijze de sfeer van de gehele film neergezet.

De titels openen in lijn met de inmiddels iconische boekomslag van 'Het Diner'. Strak in het blauw, zakelijk. Klassieke typografie.


Na de hoofdtitel gaan we letterlijk 'de film in'. De camera zweeft door het nog lege restaurant, terwijl de namen van de acteurs boven de lege tafels hangen. Met hetzelfde lettertype wordt nu een meer menukaart-achtige typografie neergezet, passend bij een modern restaurant.