PLANET X FX | creative visual effects

Projects

    • A Gentle Creature  2017
      Speelfilm
    • Storm: Letters van Vuur  2017
      Speelfim
    • Speelfilm
    • Speelfilm
    • Speelfilm
    • Het Verlangen  2017
      Speelfilm
    • De Premier  2017
      Speelfilm
    • Layla M  2016
      Speelfilm
    • Toen Mijn Vader een Struik Werd  2016
      Speelfilm
    • Code M  2015
      Speelfilm
    • Speelfilm
    • Speelfilm
    • Documentaire
    • Borgman  2013
      Speelfilm
    • Speelfilm
    • Matterhorn  2013
      Telefilm
    • Exit  2013
      Telefilm
    • Speelfilm
    • Oom Henk  2012
      Telefilm
    • Speelfilm
    • Speelfilm
    • Speelfilm
    • Pizza Maffia  2011
      Speelfilm
    • Schemer  2010
      Speelfilm
    • Korte animatiefilm
    • Speelfilm
    • Speelfilm
    • Speelfilm
    • Klem  2016
      [In productie] Psychologische thriller
    • Toren C 6  2016
      [In productie] Komedieserie
    • A'DAM - E.V.A. 3  2016
      [In productie] Dramaserie
    • Overspel 3  2015
      Psychologische thriller
    • Undercover  2015
      Telefilm
    • Dramaserie, 8 afleveringen
    • Toren C 1-5  2014
      Komedieserie
    • Overspel 2  2013
      Psychologische thriller, 10 afleveringen
    • Dramaserie, 7 delen, NTR
    • Jeugdserie, 13 afleveringen
    • Overspel  2011
      Psychologische thriller, 12 afleveringen
    • NOFF 2010  2010
      Viral Nederlands Online Film Festival
    • Kwik-Fit  2006
      Internet commercial
    • Toen Mijn Vader een Struik Werd  2016
      [In productie] Speelfilm
    • Titelontwerp
    • Titelontwerp
    • Ventoux  2015
      Titelontwerp
    • Kidnep  2015
      Titelontwerp
    • Titelontwerp
    • Documentaire
    • De Prooi  2013
      Leader voor dramaserie, 3 afleveringen
    • Het Diner  2013
      Titelontwerp
    • Titelontwerp
    • Videoclip
    • Achtergrondprojecties
    • In depth article on on-set graphics

Taal selectie

NL | EN

Feature films

In the spotlight: de story artist


Door een scène of sequentie uit te tekenen, kunnen makers vaak nóg meer uit hun film halen. “Je kan lang praten over een bepaald beeld, maar op het moment dat je een tekening of schets ziet, is het pas écht duidelijk waar iedereen het over heeft”, aldus story artist Joscha van Deijk.

 

Er komt een auto aanrijden. Een man stapt uit. Een voorbeeld van een simpele zin in een scenario, die kan staan voor een ingewikkelde sequentie. Of niet. Van Deijk: “Bij dit soort scènes weet je vaak niet wat de makers exact voor zich zien wanneer ze het lezen. Wordt het in één shot of meerdere instellingen gedraaid? En dan vanuit de auto gezien of juist niet? Teken zo'n scène uit en het is gelijk voor de hele crew duidelijk”.

Het werk van een story artist; Naar de ideeën van de regisseur (en director of photography) maakt deze in één of meerdere besprekingen schetsen van de belangrijkste visuele sequenties van een film. “Die tekenfase is – misschien nog meer dan op de set of in de montage- een goed moment om alle mogelijkheden van het scenario te onderzoeken”, aldus van Deijk. “Want wat werkt het beste voor een scène? Een paar tekeningen later weten we het. Maar ook: hoe kan er zo efficiënt mogelijk gedraaid worden met een zo groot mogelijk dramatisch effect? Misschien zijn sommige ideeën wel samen te voegen, of werkt een gedeelte van een scène wel beter in één shot dan in vijf. Dat scheelt natuurlijk allemaal aanzienlijk in de productietijd.” Een ander bijkomend voordeel: de tekeningen kunnen ook helpen bij het plannen van de visual effects.

 

Ook kan een storyboard een heel handig gereedschap zijn wanneer iets spectaculair in beeld gebracht moet worden met beperkte middelen. Van Deijk: “Want in schetsen kan je heel makkelijk onderzoeken hoe je bijvoorbeeld maar drie mensen te paard en een klein stukje muur in de découpage er spannend uit kan laten zien. Want laten we eerlijk zijn: de ambities van Nederlandse filmmakers zijn vaak niet kleiner dan die van hun buitenlandse collega's. Maar hun budgetten zijn dat vaak wél.” “Ik hou van de term 'plussing' die in Amerikaanse animatie-studio's vaak wordt gebruikt. Daarbij is het bedoeling dat iedereen iets van haar of zijn expertise toevoegt aan het werk dat degene voor hem heeft gedaan. Op die manier krijg je het ultieme product. Kijk maar naar de films van Pixar. In dat plussing-proces zie ik mijzelf als hulpmiddel voor de regisseur. Ik doe mijn suggesties, waarbij het ene idee hopelijk naar het volgende leidt. Alles om het creatieve proces te ondersteunen.”

Door een scène of sequentie uit te tekenen, kunnen makers vaak nóg meer uit hun film 
 
halen. “Je kan lang praten over een bepaald beeld, maar op het moment dat je een 
 
tekening of schets ziet, is het pas écht duidelijk waar iedereen het over heeft”, aldus story 
 
artist Joscha van Deijk. 
 
Er komt een auto aanrijden. Een man stapt uit. 
 
Een voorbeeld van een simpele zin in een scenario, die kan staan voor een ingewikkelde 
 
sequentie. Of niet. 
 
Van Deijk: “Bij dit soort scènes weet je vaak niet wat de makers exact voor zich zien 
 
wanneer ze het lezen. Wordt het in één shot of meerdere instellingen gedraaid? En dan 
 
vanuit de auto gezien of juist niet? Teken zo'n scène uit en het is gelijk voor de hele crew 
 
duidelijk”. 
 
Het werk van een story artist;
 
Naar de ideeën van de regisseur (en director of photography) maakt deze in één of 
 
meerdere besprekingen schetsen van de belangrijkste visuele sequenties van een film. 
 
“Die tekenfase is – misschien nog meer dan op de set of in de montage- een goed 
 
moment om alle mogelijkheden van het scenario te onderzoeken”, aldus van Deijk. “Want 
 
wat werkt het beste voor een scène? Een paar tekeningen later weten we het. Maar ook: 
 
hoe kan er zo efficiënt mogelijk gedraaid worden met een zo groot mogelijk dramatisch 
 
effect? Misschien zijn sommige ideeën wel samen te voegen, of werkt een gedeelte van 
 
een scène wel beter in één shot dan in vijf. Dat scheelt natuurlijk allemaal aanzienlijk in de 
 
productietijd.” Een ander bijkomend voordeel: de tekeningen kunnen ook helpen bij het 
 
plannen van de visual effects. 
 
Ook kan een storyboard een heel handig gereedschap zijn wanneer iets spectaculair in 
 
beeld gebracht moet worden met beperkte middelen. Van Deijk: “Want in schetsen kan je 
 
heel makkelijk onderzoeken hoe je bijvoorbeeld maar drie mensen te paard en een klein 
 
stukje muur in de découpage er spannend uit kan laten zien. Want laten we eerlijk zijn: de 
 
ambities van Nederlandse filmmakers zijn vaak niet kleiner dan die van hun buitenlandse 
 
collega's. Maar hun budgetten zijn dat vaak wél.”
 
“Ik hou van de term 'plussing' die in Amerikaanse animatie-studio's vaak wordt gebruikt. 
 
Daarbij is het bedoeling dat iedereen iets van haar of zijn expertise toevoegt aan het werk 
 
dat degene voor hem heeft gedaan. Op die manier krijg je het ultieme product. Kijk maar 
 
naar de films van Pixar. In dat plussing-proces zie ik mijzelf als hulpmiddel voor de 
 
regisseur. Ik doe mijn suggesties, waarbij het ene idee hopelijk naar het volgende leidt. 
 
Alles om het creatieve proces te ondersteunen.”

Door een scène of sequentie uit te tekenen, kunnen makers vaak nóg meer uit hun film halen. “Je kan lang praten over een bepaald beeld, maar op het moment dat je een tekening of schets ziet, is het pas écht duidelijk waar iedereen het over heeft”, aldus story artist Joscha van Deijk. 

Er komt een auto aanrijden. Een man stapt uit. Een voorbeeld van een simpele zin in een scenario, die kan staan voor een ingewikkelde sequentie. Of niet. Van Deijk: “Bij dit soort scènes weet je vaak niet wat de makers exact voor zich zien wanneer ze het lezen. Wordt het in één shot of meerdere instellingen gedraaid? En dan vanuit de auto gezien of juist niet? Teken zo'n scène uit en het is gelijk voor de hele crew duidelijk”. 

Het werk van een story artist
Naar de ideeën van de regisseur (en director of photography) maakt deze in één of meerdere besprekingen schetsen van de belangrijkste visuele sequenties van een film. “Die tekenfase is -misschien nog meer dan op de set of in de montage - een goed moment om alle mogelijkheden van het scenario te onderzoeken”, aldus Van Deijk. “Want wat werkt het beste voor een scène? Een paar tekeningen later weten we het. Maar ook: hoe kan er zo efficiënt mogelijk gedraaid worden met een zo groot mogelijk dramatisch effect? Misschien zijn sommige ideeën wel samen te voegen, of werkt een gedeelte van een scène wel beter in één shot dan in vijf. Dat scheelt natuurlijk allemaal aanzienlijk in de productietijd.” Een ander bijkomend voordeel: de tekeningen kunnen ook helpen bij het plannen van de visual effects. 

Ook kan een storyboard een heel handig gereedschap zijn wanneer iets spectaculair in beeld gebracht moet worden met beperkte middelen. Van Deijk: “Want in schetsen kan je heel makkelijk onderzoeken hoe je bijvoorbeeld maar drie mensen te paard en een klein stukje muur in de découpage er spannend uit kan laten zien. Want laten we eerlijk zijn: de ambities van Nederlandse filmmakers zijn vaak niet kleiner dan die van hun buitenlandse collega's. Maar hun budgetten zijn dat vaak wél.”

“Ik hou van de term 'plussing' die in Amerikaanse animatie-studio's vaak wordt gebruikt. Daarbij is het bedoeling dat iedereen iets van haar of zijn expertise toevoegt aan het werk dat degene voor hem heeft gedaan. Op die manier krijg je het ultieme product. Kijk maar naar de films van Pixar. In dat plussing-proces zie ik mijzelf als hulpmiddel voor de regisseur. Ik doe mijn suggesties, waarbij het ene idee hopelijk naar het volgende leidt. Alles om het creatieve proces te ondersteunen.”

- - Website Joscha van Deijk 

- - Voorbeelden o.a. afkomstig uit de film Publieke Werken, 2015; producent: Topkapi Films; regie: Joram Lürsen

- - Joscha van Deijk werkt vaak samen met Planet X FX om de visual effects in onze projecten te pre-visualiseren en het vfx-traject mede hierdoor efficiënter te laten verlopen.

Story artist Joscha van Deijk
Still uit de film "Publieke Werken"

Eerste blik op New York

Storyboard voor de film "Publieke Werken"

Eerste blik op New York


Still uit de film "Publieke Werken"

Registratie bij aankomst in Amerika

Storyboard voor de film "Publieke Werken"

Registratie bij aankomst in Amerika


Zakkenroller (fragment)

Persoonlijk storyboard project

Zakkenroller (fragment)

Persoonlijk storyboard project

Zakkenroller (fragment)

Persoonlijk storyboard project